Nu snap ik het als mensen zeggen dat ze moeite hebben om te stoppen met roken. Ik had al eerder (stiekem) gerookt maar afgelopen jaar kreeg ik de smaak pas echt goed te pakken. De keuken staat nu regelmatig blauw. Goeie timing dus dat nieuwe boek Over rook van Meneer Wateetons. Een handboek voor warm en koud roken. Mooi moment om me te bekwamen in het perfect gerookte visje.

Sommigen beweren dat roken (en barbecueën) een typisch mannending is. Onzin uiteraard! Koken en het bereiden van eten is geen mannen- of vrouwending. Ik word namelijk net zo blij van een goede fik en ik vind het proces fascinerend. Kortom, dit is een boek voor de liefhebber (m/v) en bijzonder informatief. Meneer Wateetons (niemand weet zijn echte naam) geeft ons op geestige wijze een lesje roken. Het boek beschrijft in detail hoe het rookproces verloopt en wat de variabelen kunnen zijn. Ik zeg ‘kunnen’ omdat Meneer al die informatie ook flink relativeert. Roken doe je uiteindelijk toch ook proefondervindelijk. Een logboek bij houden is dus aan te raden. Het boek geeft je wel goede richtlijnen. Met tabellen met temperaturen en welke types hout je het beste kan combineren met welke ingrediënten. Belangrijke informatie, want mijn eerste rookexperimenten kwamen er iets te zwaar berookt uit. Eiken combineert dus zeker niet met alles.

Recepten
Als je op zoek bent naar veel recepten, dan zou ik er nog een boekje bij zoeken. Dit boek geeft je vooral richtlijnen voor het roken en de verwerking in recepten staat wat meer op een tweede plan. Maar met de nodige creativiteit kan je als enthousiaste kok toch zelf wel bedenken wat je met die gestoomde makreel nog meer kan doen. De mouse was overigens zeer smakelijk. Zo rookte ik al zalm, eendenborst en coquilles. Geen recepten uit dit boek, maar die nu met iets meer kennis van zaken steeds beter worden. Kortom, oefening baart kunst! Verwacht niet dat je eerste rookpogingen al perfect zullen zijn. De recepten die in het boek staan zijn zeker leuk en goed uitvoerbaar. Ook de tomatensoep met gerookte paprika en ui was mooi diep van smaak door het roken. Wel moet je zelf een klein beetje de verhoudingen inschatten, waarschijnlijk wordt er gebruik gemaakt van een Nederlandse eet- en theelepel en niet de internationale. In het geval van de chilivlokken in de soep kan dat toch wat pittig uitvallen.

OverRook06 OverRook05

rookexperimenten

Funtionele vormgeving
Dat het boek qua design stoer oogt, is naar mijn mening geen vrouwen- of mannending (je ziet, ik erger me een beetje aan dat krampachtige hokjesgeneuzel), maar omdat vuur, rook en het bouwen van rookkasten nu eenmaal stoere business is. Het boek is functioneel ontworpen. Met de nodige praktische tabellen en illustraties ondersteunen de tekst. Geen gefrutsel met gekke fonts. Gewoon goed en overzichtelijk vormgegeven met degelijke typografie en mooie sfeervolle fotografie. Kleine ikoontjes geven aan welke rooktechniek gebruikt kan worden bij de recepten. Ben je echt geïnspireerd geraakt dan voorziet het boek in de nodige bouwtekeningen om je eigen rookkast te bouwen (iets dat bij mij al in de planning staat!) Al die functionaliteit doet niets af van de sfeer van het boek. Ik krijg zin om de rookmot te laten smeulen.

OverRook09 OverRook10 OverRook11 Overigens staat die rookkast al echt in de planning voor een volgend Carte Blanche event. Volg ons getimmer dus maar of misschien verbouwen we wel een olieton. Mogelijkheden en inspiratie genoeg, met dank voor de inspiratie Meneer Wateetons!

Over Rook
Auteur: Meneer Wateetons
Uitgeverij: Good Cook
ISBN: 9789461430977

• Inspirerend - 9/10
    9/10
  • Uitvoerbaarheid recepten - 7/10
    7/10
  • Design - 8/10
    8/10
  • Fotografie - 8/10
    8/10

Summary

Voor wie niet kan stoppen met roken!
Bijzonder informatief boek en naslagwerk, geschreven met de nodige humor voor de beginnende en gevorderde roker. Zeer geschikt voor de culinerd die zich echt wil verdiepen en al opgewonden raakt bij het idee van overzichtelijke tabelletjes.

8/10