Oké, wellicht ten overvloede… want half Nederland weet inmiddels wel van de film over het hectische leven van Neerlands top cuisinier Sergio Herman. Maar mocht je deze prachtige documentaire toch nog niet gezien hebben? Ga! Het is een mooi document geregisseerd door Willemiek Kluijfhout en geproduceert door Reinette van de Stadt van Trueworks die ook eerder de mooie docu l’Amour des Moules maakten. Het levert sfeervolle beelden op, van een wildplukkende chef in het mooie Zeeuwse landschap, maar ook een realistisch portret van een totaal gefocuste chef in de keuken. Knappe combinatie. Want dat het leven van een uitblinker niet altijd romantisch en onbezorgd is blijkt ook uit deze film.

De film legt een goed gekozen moment vast in het leven van de perfectionistische chef die op het hoogtepunt van het succes van zijn driesterren restaurant Oud Sluis stopt en meteen de nieuwe uitdaging aangaat van het nieuw op te zetten The Jane in Antwerpen. Ik had het genoegen in beide restaurants te kunnen eten. Eerder schreef ik over ons bezoek aan The Jane. Ja, ik ben een fan ;-).

En dat perfectionisme en die gedrevenheid eisen hun tol. Want het heeft onmiskenbaar invloed op zijn privéleven. In de publiciteit voorafgaande aan de film werd daarom geroepen dat het een heftige film zou zijn. Persoonlijk deel ik die mening niet zo. Ik zie een volkomen gefocuste man die niets minder wil dan het beste. Zeker een perfectionist, die graag de touwtjes in handen houdt, maar dat is niet vreemd voor een professional die voor de top wil gaan. Dat dit heel persoonlijke document ook laat zien dat het ook weerslag heeft op privé- en gezinsleven lijkt me bijna vanzelfsprekend. Of het gezond is en in balans? Tja, dat is een vraag die je kan stellen. Maar het is ook een keuze en in dit Nederland van gemiddeldheid en maaiveld vind ik dit soort gedrevenheid ook heel inspirerend. In de film denkt echtgenote Ellemieke dat het na Oud Sluis rustiger zal worden voor Sergio. Maar ik denk dat dit soort gedrevenheid in iemands aard zit. De man zal toch altijd plannen en ideeën houden.

Naast dat het een prachtige film is, is het onmiskenbaar ook geweldige marketing. Niet dat Sergio het heel erg nodig heeft, The Jane zit al voor een oneindig lange tijd volgeboekt. Maar het geeft hem en daarmee ook Nederland (en nu België) zeker extra bekendheid op de internationale culinaire kaart. En food is natuurlijk hip. De celebrity chefs zijn de nieuwe rocksterren en nu er ook films over ze worden gemaakt… Niet gek dus dat drommen mensen nu tevergeefs een reservering proberen te maken in The Jane. Maar ik snap het wel hoor, want hoe mooi ook gemaakt, het blijft wel slechts een film. Je moet toch eigenlijk echt geproefd hebben van die fucking perfect gerechten.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>