Voor al het bewerkte eten dat in de supermarkten ligt worden grote commerciële campagnes gemaakt. De Unilevers en de McDonalds in deze wereld hebben enorme budgetten klaarliggen om de bewerkte troep die zij produceren aan de man te brengen. En het werkt! Want er wordt steeds minder gezond gegeten. Inmiddels eet slechts 5% van de mensen in Nederland voldoende  groente en fruit. En voor juist die producten worden geen grote marketingcampagnes bedacht. Simpelweg omdat het geen merk is. 

Tijd om daar verandering te brengen vonden de mensen van Foodguerrilla (offensief voor goed voedsel). Ze staken wat commercieel creatieve koppen bij elkaar en bedachten een grote gelikte campagne voor de broccoli. De broccoli als symbool voor gezond eten. Ze leenden wat slogans van grote brands (je ziet meteen hoe inwisselbaar die eigenlijk zijn) en met veel glimmers en bombastische muziek wordt de broccoli ons voorgeschoteld als een product dat je wel moet kopen.

BROCCOLI-abri's

Je kan je afvragen of dit geestige filmpje wel echt een lifestyle verandering te weeg brengt. Maar ik ga er van uit dat het vooral bedoeld is om aandacht te vestigen op de hele campagne rondom gezond eten. Er wordt namelijk nog een hoop leuks georganiseerd.

Zo wordt er zaterdag 31 mei de opening van het broccoliseizoen gevierd met een oogstfeest genaamd B. is coming to town. Telers zullen met een tractor vol broccoli het Heinekenplein in Amsterdam op rijden (is de lokatie misschien ook een statement? ;-)) Ze veilen daar de eerste broccoli’s van het land en serveren er een grote broccoli lunch. En dat alles om een statement te maken voor gezonde voedselmarketing.

Toch blijft het vreemd dat deze initiatieven door dit soort ondernemende clubs moet worden genomen, ik kan me uit het verleden de campagnes voor melk, groente en brood nog wel herinneren. Die waren wel vaak overheids gestuurd of vanuit de lobby van de sector. Maar tegenwoordig blijft het verrassend stil. Het lijkt wel alsof de overheid in deze tijd de gezondheid van hun burgers niet zo belangrijk vindt en dat terwijl er een groot probleem is met de uit de pan rijzende zorgkosten. Preventie door gezond onbewerkt eten lijkt toch een logisch uitgangspunt?

Maar goed, ik geloof ook eigenlijk niet dat echte vooruitgang en innovatieve ideeën vanuit de overheid komen. Die komen juist uit de samenleving en van ondernemende clubs. Kortom, ik ben helemaal voor! 

Broccolisoepje vanavond dan maar.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>